BIP - Biuletyn Informacji Publicznej
 
Uchwały Rady Miejskiej V kadencji (2006-2010)
Przyjęcie rocznego Programu współpracy Ggminy Ragomyśl Wielki z organizacjami pozarządowymi.
 
Uchwała Nr III/19/06
Rady Miejskiej w Radomyślu Wielkim
z dnia 29 grudnia 2006 r.
 
 
w sprawie przyjęcia rocznego Programu współpracy Gminy Radomyśl Wielki z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalności pożytku publicznego na 2007 rok.
 
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z p. zm.), oraz art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r.   o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z p. zm.) - Rada Miejska w Radomyślu Wielkim uchwala, co następuje:
 
§ 1.
Przyjmuje się roczny Program współpracy Gminy Radomyśl Wielki z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007 rok w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
 
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Radomyśla Wielkiego.
 
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2007r.
                                               
                                                                                
Załącznik do uchwały NrIII/19/06
 Rady Miejskiej w Radomyślu Wielkim
 z dnia 29 grudnia 2006 
r.
 
 
 
ROCZNY PROGRAM WSPÓŁPRACY
GMINY RADOMYŚL WIELKI
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU
PUBLICZNEGO NA 2007 rok.
 
 
 
 
 
 
Radomyśl Wielki, grudzień 2006r.
 
 
I. Wstęp
Organizacje pozarządowe, inaczej zwane organizacjami: non – profit, wolontarystycznymi, społecznymi lub trzecim sektorem, stanowią ważne ogniwo aktywności społeczno – gospodarczej nowoczesnego, demokratycznego państwa. Obszarem aktywności tych organizacji jest przede wszystkim: pomoc społeczna, działalność charytatywna, ochrona zdrowia i edukacja, kultura, ochrona dziedzictwa narodowego, sport i rekreacja, a także wiele innych rodzajów działalności dla dobra publicznego.
Podmiotami, które są najbliżej obywatela to przede wszystkim samorząd gminny i organizacje pozarządowe których łączy wspólny cel jakim jest zbiorowe zaspakajanie potrzeb mieszkańców. Z tego też względy organizacje te mogą mieć duży udział zwłaszcza  w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych. Skuteczność rozwiązywania tych problemów zależy w dużym stopniu od ustalenia czytelnych zasad współpracy między gminą, a organizacjami pozarządowymi w określonych dziedzinach aktywności społecznej i w określonym czasie. Instrumentem służącym do ustalenia tych zasad jest Roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi, osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi kościołami i związkami wyznaniowymi.
 
Rozdział I
Zasady współpracy
 
§ 1.
Program współpracy gminy Radomyśl Wielki z organizacjami pozarządowymi opiera się na sześciu podstawowych zasadach:
1) zasadzie pomocniczości – samorząd udziela pomocy organizacjom pozarządowym, w niezbędnym zakresie, uzasadnionymi potrzebami wspólnoty samorządowej, a organizacje zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy;
2) zasadzie suwerenności stron – władze samorządowe i organizacje nie narzucają sobie nawzajem zadań, szanując swoją autonomię, mogą natomiast zgłaszać wzajemne propozycje i deklaracje, gotowość wysłuchania propozycji drugiej strony;
3) zasadzie partnerstwa – współpraca pomiędzy władzami samorządowymi a organizacjami pozarządowymi oparta jest na obopólnych korzyściach, woli i chęci i wzajemnych działań, współdziałaniu na rzecz rozwiązywania lokalnych problemów, m.in.: uczestnictwie organizacji w rozeznawaniu i definiowaniu problemów mieszkańców miasta, sugerowaniu zakresu współpracy, proponowaniu standardów usług świadczonych przez organizacje;
4) zasadzie efektywności – samorząd udziela pomocy organizacjom pozarządowym w celu prowadzenia nowatorskich i bardziej efektywnych działań wspólnie dążą do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów z realizacji zadań publicznych tj.: 
 -w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,                                            
- w sposób umożliwiający terminową realizację zadań,
- w wysokości wynikającej z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
5) zasadzie uczciwej konkurencji – zarówno władze samorządowe, jak i organizacje, w trakcie udzielania dotacji oraz wydatkowania przyznanych środków publicznych działają zgodnie z prawem i dobrymi obyczajami, nie naruszając dobra wzajemnych działań;
6) zasadzie jawności – procedury postępowania przy realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe, sposób udzielania oraz wykonywania zadania są jawne. Dotyczy to w szczególności udostępnienia, organizacjom przez gminę informacji o celach, kosztach i efektach współpracy, a także środkach finansowych zaplanowanych w budżecie gminy na współpracę z organizacjami pozarządowymi oraz kryteriach oceny projektów. Zasada obliguje również organizacje do udostępnienia gminie danych dotyczących struktury organizacyjnej, sposobu funkcjonowania, prowadzenia przez nie działalności statutowej oraz sytuacji finansowej. Dane te będą umieszczone na stronie internetowej gminy tworząc tzw. „mapę aktywności organizacji pozarządowych w Gminie Radomyśl Wielki”.
 
§ 2.
W 2007r. współpraca gminy Radomyśl Wielki z organizacjami pozarządowymi będzie realizowana w następujących formach:
1. Zlecanie organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 Ustawy, zadań publicznych, poprzez wspieranie tych zadań, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji,
2. Wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków,
3. Konsultowanie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami odpowiednio zakresu ich działań, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
4. Tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych, innych podmiotów oraz przedstawicieli właściwych organów administracji samorządowej.  
           
Rozdział II
Cele programu
 
§ 3.
Celem programu jest prowadzenie przez Gminę Radomyśl Wielki działalności w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r.w działalności pożytku i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873) we współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 tej ustawy.
 
Cel ten realizowany jest w szczególności poprzez:
1) umacnianie w świadomości społeczności lokalnej poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie oraz jej tradycje,
2) określenie kierunków realizacji zadań publicznych,
3) zapewnienie udziału organizacji pozarządowych w realizacji zadań publicznych,
4) wykorzystanie potencjałów i możliwości organizacji pozarządowych,
5) zwiększenie ilości świadczonych usług publicznych oraz podniesienie ich standardu,
6) obniżenie kosztów realizacji zadań publicznych w wyniku wykorzystania bezpłatnej pracy wolontariuszy,
7) prowadzenie nowatorskich i bardziej efektywnych działań na rzecz mieszkańców,
8) określenie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspokajania,
9) zabezpieczenie w budżecie Gminy środków finansowych umożliwiających pełne i terminowe wykonanie ww. zadań,
10) realizację zapisów Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Radomyśl Wielki na lata 2006-2015 oraz Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Radomyśl Wielki na lata 2004-2006.
 
Rozdział III
Podmioty odpowiedzialne za realizację programu
 
§ 4.
Rada Miejska i jej Komisja w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej gminy.
 
§ 5.
Burmistrz Radomyśla Wielkiego w zakresie:
1) podejmowania decyzji o kierunkach współpracy z organizacjami pozarządowymi,
2) dysponowania środkami na ten cel, w ramach budżetu gminy,
3) ogłaszania otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych i ustalania składu komisji konkursowych.
§ 6.
Pełnomocnik Burmistrza ds. kontaktów z organizacjami pozarządowymi w zakresie:       
1) organizowania i koordynowania bieżących kontaktów pomiędzy gminą i organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
2) koordynowania i promocji programu współpracy,
3) przygotowania i publikacji ogłoszeń o otwartych konkursach ofert na realizację zadań pożytku publicznego,
4)  organizowanie prac Komisji Konkursowych rozpatrujących oferty,
5) publikowania wyników konkursów,
6) sporządzania umów z ofertami, których oferty zostały wybrane w konkursach,
7) rozliczanie udzielonej dotacji na realizację zadań Gminy przez organizację pozarządowe.
 
 § 7.
Kierownicy referatów, samodzielne stanowiska pracy Urzędu Miejskiego w Radomyślu Wielkim oraz jednostki organizacyjne Gminy w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach swoich kompetencji określonych regulaminowo i statutowo.
 
§ 8.
Po zakończeniu Programu Burmistrz Radomyśla Wielkiego przedstawi Radzie Miejskiej informację o sposobie realizacji Programu, uwzględniając m.in. wykonanie budżetu Gminy za 2007r. w zakresie dotyczącym wspierania organizacji pozarządowych.
 
Rozdział IV
Obszary współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2007 r.
 
§ 9.
Obszarami współpracy w 2007 roku są:
1. Z zakresu ochrony i promocji zdrowia:
1) realizacja zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Radomyśl Wielki na rok 2007,
2) promowanie zdrowego trybu życia poprzez organizowanie imprez kulturalnych i sportowych dla dzieci i młodzieży,
3)  informowanie o negatywnych skutkach dotyczących alkoholu, tytoniu i narkotyków,
4) informowanie społeczności lokalnej o skali zagrożeń zjawiskami patologicznymi,
5) pomoc dzieciom wychowującym się w rodzinach dotkniętych problemem alkoholizmu,
6) udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno pedagogicznej,
 
2. Z zakresu pomocy społecznej:
1) opieka domowa nad osobami chorymi, niepełnosprawnymi, samotnymi i starszymi,
2) rehabilitacja lecznicza osób chorych i niepełnosprawnych,
3) gimnastyka lecznicza i korekcyjna dzieci i młodzieży szkolnej,
  
3. Z zakresu kultury sportu i rekreacji:
1) organizacja przygotowań i uczestnictwo w lokalnych i regionalnych imprezach kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych,
2) organizacja imprez kulturalnych i sportowo – rekreacyjnych,
3) rozwijanie wśród ludności miasta, gminy, a w szczególności wśród dzieci i młodzieży świadomości kultury regionalnej,
4) organizowanie konkursów kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży.
 
Rozdział V
Zlecanie realizacji zadań publicznych
 
§ 10.
Zlecanie realizacji zadań publicznych podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego może nastąpić w formach przewidzianych w Ustawie lub odrębnych przepisach.
 
§ 11.
Dotacje, o których mowa w Ustawie nie mogą być udzielone na:
1) dotowanie przedsięwzięć, które są dofinansowane z budżetu Gminy lub jego funduszy celowych na podstawie przepisów szczególnych,
2) pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć oraz refundację kosztów,
3) budowę, zakup budynków lub lokali, zakup gruntów,
4) działalność gospodarczą podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego,
5) udzielenie pomocy finansowej osobom fizycznym lub prawnym,
6) działalność polityczną i religijną,
§ 12.
Ogłaszając otwarty konkurs ofert w celu zlecenia realizacji zadań publicznych podmiotom prowadzących działalność pożytku publicznego Burmistrz opublikuje informację o nim z co najmniej 30 dniowym wyprzedzeniem w:
1) Biuletynie Informacji Publicznej,
2) na tablicy ogłoszeniowej w Urzędzie Miejskim.
 
 
§ 13.
Decyzję o wyborze podmiotów, które uzyskają dotację, o wysokości dotacji oraz o wyznaczonych do sprawowania kontroli merytorycznej i finansowej nad realizacją zadań publicznych podejmuje Burmistrz w formie zarządzenia.
 
§ 14.
Przed wydaniem zarządzenia o którym mowa w § 13, Burmistrz zasięgnie opinii Komisji Oceniającej złożonej, z równej liczby przedstawicieli Gminy oraz przedstawicieli podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, wybranych spośród przedstawicieli zgłoszonych przez organizacji pozarządowe.
§ 15.
Skład Komisji Oceniającej oraz regulamin jej pracy określa każdorazowo zarządzeniem Burmistrz. Wybranymi członkami Komisji Oceniającej powołanej w celu zaopiniowania złożonych wniosków nie mogą być osoby związane z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego uczestniczącymi w otwartym konkursie.
 
§ 16.
Wykaz podmiotów, którym przyznano dotacje i kwot przyznanych na realizację tych zadań zostanie opublikowany na stronie internetowej Gminy, oraz wywieszony na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim.
 
§ 17.
Udzielenie dotacji z budżetu następuje na podstawie umowy, która może zostać zawarta na okres do 3 lat i powinna zawierać:
 - opis zadania,
 - termin wykonywania zadania,
 - kwotę dotacji,
 - sposób płatności,
 - tryb kontroli wykonywanego zadania,
 - sposób płatności,
 - tryb kontroli wykonywanego zadania,
 -sposób rozliczenia dotacji, zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji i dotacji wykorzystanej nienależycie z umową.
§ 18.
Realizując zlecane przez Gminę zadania publiczne podmioty są zobowiązane do pisemnego informowania z 14 dniowym wyprzedzeniem pełnomocnika Burmistrza ds. kontaktów z organizacjami publicznymi o organizacji imprez odbywających się w ramach zadania.
 
§ 19.
W imieniu Burmistrza kontrolę merytoryczną i finansową nad realizacją zadań publicznych przez podmioty sprawuje pełnomocnik o którym mowa w par. 18 poprzez:
1)  wizytowanie podmiotów i ocenę sposobu realizacji zleconych zadań,
2) egzekwowanie przestrzegania postanowień zawartych w ustawie, umowach i Programie współpracy Gminy Radomyśl Wielki z organizacjami oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007 rok,
3)  analizę i ocenę przedkładanych przez podmioty rozliczeń i sprawozdań,
4) egzekwowanie od podmiotów wyjaśnień, zwrotu środków niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z umową.
§ 20.
Burmistrz na podstawie własnego rozeznania potrzeb lokalnych lub na wniosek organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego może określić w ciągu roku kolejne zadania i ogłaszać otwarte konkursy na ich realizację przez te podmioty.
 
Rozdział VI
Inne formy współpracy
 
§ 21.
Do innych form współpracy należeć będzie:
1)  pomoc w organizacji spotkań i szkoleń typu non-profit, poprzez bezpłatne użyczanie sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego, lub Domu Strażaka,
2)  sprawowanie patronatu Gminy nad konkursami, fundowanie nagród, pomoc
      w organizacji konkursów, udział w pracach komisji konkursowych,
3) współorganizowanie szkoleń dla liderów i członków organizacji pozarządowych oraz wolontariuszy,
4)  udostępnianie organizacjom pozarządowym łamów gazety samorządowej „Goniec Radomyski” celem umieszczania informacji i ogłoszeń dotyczących bieżącej działalności, osiągnięć itp.,
5) umieszczanie swoich materiałów na stronie internetowej Gminy po wcześniejszym uzgodnieniu z Sekretarzem Gminy.
 
Rozdział VII
Finansowanie programu
 
§ 22.
Program będzie finansowany ze środków własnych Gminy. Wysokość środków przewidzianych na realizację zadań programowych, w szczególności na zlecanie zadań Gminy organizacjom pozarządowym i innym podmiotom, zostanie określona w uchwale budżetowej Gminy na 2007r. Poszczególne zadania, zlecane organizacjom pozarządowym, finansowane będą ze środków przewidzianych w budżecie Gminy.
                                                                  
Uzasadnienie
do uchwały Nr III/19/06
Rady Miejskiej w Radomyślu Wielkim
z dnia 29 grudnia 2006 r.
 
 
Zgodnie z art. 5 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, rady gmin zobowiązane są do uchwalania corocznie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 cytowanej ustawy.
 
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nadaje „trzeciemu sektorowi” systemowe miejsce w polskim prawodawstwie wśród innych instytucji społeczeństwa obywatelskiego, co w konsekwencji ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania demokracji w ścisłym tego słowa znaczeniu.
 
W tym stanie rzeczy uzasadnione i celowe jest podjęcie uchwały w sprawie Programu współpracy Gminy Radomyśl Wielki z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami wykonującymi działalność pożytku publicznego na rok 2007. Dzięki tej uchwale będzie możliwość zlecania organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych oraz finansowanie ich z budżetu gminy.  
 
Przewodniczący Rady Miejskiej Jan Miękoś
ilość odwiedzin: 93546 osób   ires bip | ideo main pagemain pagebackmain pageup